- Διαφήμιση -

Στο φινάλε της τελετής απονομής του Φεστιβάλ Βενετίας, στη Sala Grande, η οικοδέσποινα ηθοποιός Σερένα Ρόσι ζητάει από τον Μπόνγκ Τζουν Χο το όνομα του νικητή του Χρυσού Λέοντα. Ο κορεάτης σκηνοθέτης πριν το ανακοινώσει τονίζει πως «όλοι στην κριτική επιτροπή αγαπήσαμε αυτή την ταινία και η απόφαση ήταν ομόφωνη».

Ωστόσο, παρά τον πρόλογο του προέδρου της κριτικής επιτροπής, δεν θα ακούγαμε, ούτε τις «Madres Parallelas» του Πέδρο Αλμοδοβάρ, ούτε το «Power of the Dog» της Τζέιν Κάμπιον, ούτε το «Χέρι του Θεού» του Πάολο Σορρεντίνο. Οι ταινίες αυτές, άλλωστε, βραβεύθηκαν με τον έναν ή με τον τρόπο, όπως θα δούμε και παρακάτω.

Όχι, ο Χρυσός Λέοντας κατέληξε σε μια τολμηρή, ζοφερά δραματική ταινία που φέρνει στο επίκεντρο το θέμα των παράνομων εκτρώσεων. Αυτή δεν είναι άλλη από το «L’ Evénement» της Οντρεΐ Ντιγουάν, της δεύτερης σκηνοθέτιδας γαλλικής καταγωγής, μετά την Ανιές Βαρντά, που παραλαμβάνει το βραβείο.

Σύγχρονο γαλλικό σινεμά χωρίς αναστολές

Το γαλλικό σινεμά όπως φαίνεται διανύει μια περίοδο διακρίσεων. Μετά το Χρυσό Φοίνικα της Ζουλιά Ντικουρνώ στις Κάννες, ήρθε η σειρά της γαλλολιβανέζας σκηνοθέτιδας να εντυπωσιάσει όσους παρευρέθησαν στη Βενετία και να τους φέρει αντιμέτωπους με ένα ζήτημα που έχει τρομερές κοινωνικές προεκτάσεις, που δεν αφορούν μόνο το άμεσα εμπλεκόμενο άτομο. Θέλει θάρρος να επικεντρωθείς σε μια εποχή όπου η κοινωνία καταδίκαζε, ακόμα και με φυλάκιση, την απόπειρα έκτρωσης.

Η Ντιγουάν διασκευάζει το ομότιτλο, ημιαυτοβιογραφικό βιβλίο της Ανί Ερνώ, και βρίσκει ένα όχημα κοινωνικού προβληματισμού στο πρόσωπο της 23χρονης Αν (Ανναμαρία Βαρτολομέι), μιας νεαρής κοπέλας την εποχή της δεκαετίας του ’60. Η Αν όμως δεν είναι μόνο μια νεαρή κοπέλα, αλλά και μια φοιτήτρια λογοτεχνίας της οποίας η απροσδόκητη εγκυμοσύνη κινδυνεύει να τερματίσει πρόωρα τις σπουδές της. Το δίλημμα είναι ξεκάθαρο: Είτε προχωράει με την εγκυμοσύνη, είτε επιλέγει τον -παράνομο τότε- τρόπο της έκτρωσης.

Η έκτρωσης ως μείζον θέμα προβληματισμού

Το «L’ Evénement» υπό άλλες συνθήκες θα ήταν μια ακόμα προσθήκη στο ευαίσθητο κινηματογραφικό υποκλάδο που διαπραγματεύεται το θέμα των εκτρώσεων. Ίσως να μας φέρει στο νου ταινίες όπως το «4 Μήνες, 3 Εβδομάδες και 2 Μέρες» του Κριστιάν Μουνγκίου ή «Το μυστικό της Βέρα Ντρέικ» του Μάικ Λι. Ωστόσο η ταινία της Ντιγουάν δείχνει πως μπορεί να σταθεί μόνη της στο πλατώ των δραματικών ταινιών του κινηματογράφου. Αφηγείται ένα σπαραχτικό δράμα, που η θεματική του διεισδύει άνετα στο σήμερα, ενώ δε διστάζει να θέσει ερωτήματα που ξεπερνούν τετριμμένους ιδεολογικούς φραγμούς. Γιατί όχι, μπορεί και να μας κάνει να κοιτάξουμε κατάματα τη σκληρή αλήθεια του πως επηρεάζεται η ζωή γυναικών μέσα από ένα άκρως αμφιλεγόμενο ζήτημα.

Το τελευταίο είναι και εκεί που πρέπει να στρέψουμε την προσοχή μας και στο πως οι συνεργάτες της Ντιγουάν πίστεψαν στην ιστορία που ήθελε να διηγηθεί. Σε μια βαθιά συγκινητική ομιλία η σκηνοθέτις δε δίστασε να καλέσει στη σκηνή την πρωταγωνίστριά της, τη γαλλορουμανίδα Άνναμαρία Βαρτολομέι, τονίζοντας στο κοινό πως «δεν είναι απλά η πρωταγωνίστρια της ταινίας, είναι η ταινία».

Ένα σχετικά ικανοποιητικό Φεστιβάλ Βενετίας κατόρθωσε (ίσως για τις επόμενες μερικές μέρες) να στρέψει το βλέμμα μας σε κάτι πιο ουσιαστικό. Όχι στις χολυγουντιανές πρεμιέρες του «Dune», του «Halloween Kills», του «Last Duel» και του «Last Night in Soho», ούτε στον Μπεν Άφλεκ και την Τζένιφερ Λόπεζ. Αλλά σε μια ιστορία που ανοίγει πολλά μέτωπα, από την αυτοδιάθεση του σώματος μέχρι και την κοινωνική περιφρόνηση. Να μας οδηγήσει σε ένα ταξίδι αναζήτησης, μέσα από το δύσβατο πεδίο των εκτρώσεων, χωρίς το τελευταίο να παραδοθεί ξανά σε ένα καθεστώς αποσιώπησης και υπεκφυγής.

Η ομιλία της Οντρεΐ Ντιγουάν:

Πως διαμορφώθηκαν τα σημαντικότερα βραβεία του Φεστιβάλ Βενετίας

Ήταν σχεδόν βέβαιο πως ο Πάολο Σορρεντίνο θα εξασφάλιζε μια διάκριση και αυτή ήταν ο Αργυρός Λέοντας της Κριτικής Επιτροπής για την ταινία του «Το Χέρι του Θεού».

H Τζέιν Κάμπιον, που εντυπωσίασε με την ταινία της «The Power of The Dog», τιμήθηκε με τον Αργυρό Λέοντα για τη Καλύτερη Σκηνοθεσία και πλέον… ατενίζει τα επόμενα Όσκαρ.

Για την ομότιτλη μεστή κινηματογραφική μεταφορά του βιβλίου της Έλενα Φερράντε «The Lost Daughter», η Μάγκι Τζύλλενχαλ παρέλαβε το βραβείο Σεναρίου. Να σημειωθεί πως η ταινία «The Lost Daughter» είναι και ελληνικής παραγωγής.

Το Ειδικό Βραβείο Επιτροπής δόθηκε σε έναν έτερο διαγωνιζόμενο ιταλό, τον Μικελάντζελο Φραμμαρτίνο για την ταινία του «Il Buco».

Μπορεί ο Πέδρο Αλμοδοβάρ να μην κατέκτησε το Χρυσό Λέοντα, θαύμασε όμως την πρωταγωνίστριά του, την πάντα γοητευτική και λαμπερή Πενέλοπε Κρουζ, να παραλαμβάνει το Copa Volpi για την Καλύτερη Γυναικεία Ερμηνεία στην ταινία «Madres Parallellas».

Σε μια αναπάντεχη τροπή της βραδιάς, το Copa Volpi για Καλύτερη Ανδρική Ερμηνεία κατέληξε στον φιλιππινέζο βετεράνο ηθοποιό Τζον Αρτσίλλα, για την ταινία του Έρικ Μάτι «On the Job: The Missing 8». Το βραβείο παρέλαβε εκ μέρους του ηθοποιού ο σκηνοθέτης της ταινίας.

Το ιταλικό σινεμά βλέπει το μέλλον στα μάτια του νεαρού ηθοποιού Φιλίππο Σκότι, δίνοντάς του το Βραβείο Μαρτσέλο Μαστρογιάννι για την ερμηνεία του στο έργο του Πάολο Σορρεντίνο «Το Χέρι του Θεού».

Το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας στην κατηγορία Ορίζοντες παρέλαβε από την σκηνοθέτιδα Γιασμίλα Ζμπάνιτς ο Λαουρίνας Μπαρέισα για την ταινία του «Pilgrims».

Αναλυτικά τα βραβεία του Φεστιβάλ Βενετίας:

Golden Lion
L’Evénement, dir: Audrey Diwan

- Διαφήμιση -


Silver Lion Grand Jury Prize
The Hand Of God, dir: Paolo Sorrentino


Silver Lion, Best Director
Jane Campion, The Power Of The Dog


Volpi Cup Best Actress
Penelope Cruz, Parallel Mothers


Volpi Cup Best Actor
John Arcilla, On The Job: The Missing 8


Best Screenplay
Maggie Gyllenhaal, The Lost Daughter


Special Jury Prize
Il Buco, dir: Michelangelo Frammartino


Marcello Mastroianni Award for for Best New Young Actor or Actress
Filippo Scotti, The Hand Of God


HORIZONS


Best Film
Pilgrims, dir: Laurynas Bareisa


Best Director
Eric Gravel, A Plein Temps


Special Jury Prize
El Gran Movimiento, dir: Kiro Russo


Best Actress
Laure Calamy, A Plein Temps


Best Actor
Piseth Chhun, White Building


Best Screenplay
Ivan Ostrochovský, Peter Kerekes: 107 Mothers


Best Short Film
Los Huesos, dirs: Cristóbal León, Joaquín Cociña


Lion of the Future – Luigi De Laurentiis Award For A Debut Film
Imaculat, dirs: Monica Stan, George Chiper Lillemark


VENICE VR EXPANDED


Grand Jury Prize for Best VR
Goliath: Playing With Reality, dirs: Barry Gene Murphy, May Abdalla


Best VR Experience
Le Bal De Paris De Blanca Li, dir: Blanca Li


Best VR Story
End Of Night, dir: David Adler


HORIZONS EXTRA


Audience Award Armani Beauty
The Blind Man Who Did Not Want To See Titanic, dir: Teemu Nikki

Δείτε ξανά την τελετή απονομής του 78ου Φεστιβάλ Βενετίας:

- Διαφήμιση -