- Διαφήμιση -

«Α τέλεια, ο Γιώργος Ψάχος κάνει άλλο ένα άρθρο-αφιέρωμα για ένα Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου…».

Λάθος. Ο Γιώργος Ψάχος κάνει το τελευταίο για τη χρονιά άρθρο-αφιέρωμα για ένα Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου. Η Βενετία παραδοσιακά άλλωστε κάθε χρόνο «κλείνει» την… Αγία Τριάδα των μεγάλων κινηματογραφικών γεγονότων στην Ευρώπη, μετά τις Κάννες και το Βερολίνο. Δεν θα μπορούσαμε να παραλείψουμε να μιλήσουμε λοιπόν για το μοναδικό κινηματογραφικό φεστιβάλ που είχε τα «κότσια» να πραγματοποιηθεί δια ζώσης την περσινή covid χρονιά και θα διαρκέσει φέτος από τις 1 έως τις 11 Σεπτεμβρίου.

Πεπειραμένοι σκηνοθέτες αλλά και νεαροί ελπιδοφόροι δημιουργοί, στο σύνολό τους 21, θα διεκδικήσουν τον βαρύτιμο Χρυσό Λέοντα, με μεγάλες διαγωνιστικές και μπλοκμπαστερικές ταινίες να κάνουν την πολυαναμενόμενη πρεμιέρα τους στο Λίντο της ιταλικής πόλης. Επιπλέον, με αφορμή τα τελευταία γεγονότα, το φεστιβάλ θα επικεντρωθεί στην προσφυγική, αλλά και πολιτισμική κρίση που πλήττει το Αφγανιστάν και θα επηρεάσει τη Γηραιά Ήπειρο.

Η κριτική επιτροπή και τα… λιγότερο περίπλοκα από τις Κάννες υγειονομικά πρωτόκολλα

Ο κορεάτης σκηνοθέτης-και hot όνομα τα τελευταία χρόνια- Μπόνγκ Τζουν Χο (Παράσιτα, The Host) θα είναι ο πρόεδρος της φετινής κριτικής επιτροπής του Φεστιβάλ Βενετίας. Θα πλαισιώνεται από τον σκηνοθέτη και σεναριογράφο Σαβέριο Κονστάνζο, τις ηθοποιούς Βιρζινί Εφιρά, Σύνθια Ερίβο και Σάρα Γκάντον, τον ντοκιμαντερίστα Αλεξάντερ Νανάου και φυσικά την πρόσφατα βραβευμένη με Όσκαρ Κλόε Ζάο. Στην κατηγορία «Ορίζοντες», η κριτική επιτροπή θα αποτελείται από τους σκηνοθέτες Γιασμίλα Ζμπάνιτς (πρόεδρος), Μόνα Φάστβολντ, Σακράμ Μόκρι και Τζός Σίγκελ και την ηθοποιό Νάντια Τερράνοβα.

Ο Μπονγκ Τζουν Χο θα είναι ο πρόεδρος της Κριτικής Επιτροπής του φετινού Φεστιβάλ Βενετίας

Όσον αφορά τα υγειονομικά πρωτόκολλα, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ, Αλμπέρτο Μπαρμπέρα, διαβεβαίωσε πως θα είναι μια λιγότερο περίπλοκη διαδικασία από το Φεστιβάλ Καννών τον περασμένο Ιούλιο. Ο πρόεδρος της Μπιενάλλε, Ρομπέρτο Τσικούτο τόνισε πως μεγάλο όπλο στη διαδικασία θα αποτελέσει το πράσινο πιστοποιητικό εμβολιασμού (Green Pass), που θα επιτρέπει αυτόματη επιβεβαίωση παρακολούθησης των ταινιών στις αίθουσες, τουλάχιστον για τους ευρωπαίους καλεσμένους. «Αγκάθι» για τους ιθύνοντες βέβαια παραμένει η… μαζική εισροή των αμερικανικών αποστολών (το φετινό κόκκινο χαλί στη Βενετία θα έχει ακόμα πιο έντονο χολυγουντιανό άρωμα), αλλά και η είσοδος των βρετανών καλλιτεχνών, των οποίων το ταξίδι στην ιταλική πόλη γίνεται, σύμφωνα με τις ταξιδιωτικές οδηγίες, για επαγγελματικούς λόγους και έτσι δεν θα μπουν σε καθεστώς καραντίνας.

Άνοιγμα με Αλμοδοβάρ

Δεν θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά. Ο κορυφαίος εκπρόσωπος του μοντέρνου ισπανικού κινηματογράφου Πέδρο Αλμοδοβάρ, δύο χρόνια μετά το «Πόνος και Δόξα» καταφθάνει στη Βενετία μαζί με τη «μούσα» του, την Πενέλοπε Κρουζ για να ανοίξει το φετινό κύκλο προβολών με την ταινία «Parallel Mothers». Στην ταινία παρακολουθούμε την ιστορία δύο γυναικών που γεννούν την ίδια ακριβώς στιγμή. Ο Αλμοδόβαρ πρόσφατα βέβαια απέδειξε και εκτός πλατώ πόσο ανατρεπτικός είναι.

Προκάλεσε ούκ ολίγες αντιδράσεις στα σόσιαλ μήντια μετά την παρουσίαση του πόστερ της ταινίας, όπου εικονίζεται μια γυναικεία ρώγα να στάζει γάλα. Το ίδιο το Ίνσταγκραμ μάλιστα ζήτησε δημόσια συγνώμη από τον δημιουργό για την αρχική απόσυρση του πόστερ, καθώς το είχε θεωρήσει προσβλητικό.

Μόνο από το σούσουρο που έχει προκληθεί, αλλά και το κινηματογραφικό εκτόπισμα του Αλμοδόβαρ, το «Parallel Mothers» ήδη έχει προβάδισμα για διάκριση. Η Πενέλοπε Κρουζ πάντως θα… παίζει σε διπλό ταμπλώ, καθώς συμμετέχει πλάι στον Αντόνιο Μπαντέρας σε άλλη μια διαγωνιστική ταινία, το «Official Competition» των Γκαστόν Ντουπρά και Μαριάνο Κόν.

Αμφίρροπο Πρόγραμμα

Αυτό δε σημαίνει πως οι υπόλοιπες συμμετοχές δεν είναι άξιες αναφοράς. Αρκετοί περιμένουν με ανυπομονησία την αμερικανική, βρετανική, γερμανική και χιλιανή συμπαραγωγή «Spencer». Υπό την σκηνοθετική καθοδήγηση του, αγαπητού στην Ελλάδα, Πάμπλο Λαρραίν (No, Ema, Neruda), η ταινία επικεντρώνεται στις διακοπές τις βασιλικής οικογένειας στο Νόρφολκ το 1991, όταν η Πριγκίπισσα Νταϊάνα αποφασίζει να χωρίσει τον Πρίγκηπα Κάρολο. Ένας ακόμα λόγος που η ταινία έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον, είναι αναμφίβολα η ενσάρκωση της Νταϊάνα από την Κρίστεν Στούαρτ, με την νεαρή ηθοποιό να φιγουράρει ήδη ως φαβορί για Όσκαρ.

Η Τζέιν Κάμπιον διεκδικεί τον Χρυσό Λέοντα με την ταινία «The Power of The Dog», το οποίο αποτελεί διασκευή του ομώνυμου μυθιστορήματος του Τόμας Σάβατζ και ποντάρει πολλά στο πρωταγωνιστικό δίδυμο των Μπένεντικτ Κάμπερμπατς και Κίρστεν Ντάνστ. Στα της υπόθεσης, ένας ιδιοκτήτης ράντσου αναζητά εκδίκηση από μια νεαρή χήρα, όταν η τελευταία αναπάντεχα παντρεύεται τον αδερφό του.

Μια έτερη δημιουργός, η αμερικανοιρανή Άνα Λίλυ Αμιρπούρ αναμένεται να κλέψει τις εντυπώσεις με το έργο «Mona Lisa and the Blood Moon», όπου πρωταγωνιστούν η Κέιτ Χάντσον, ο Κρέγκ Ρόμπινσον αλλά και η ελπιδοφόρα νεαρή κορεάτισα Τζο Τζονγκ Σέο.

Ο μεξικανός σκηνοθέτης Μισέλ Φράνκο επιδιώκει να φύγει και φέτος με κάποιο βραβείο από τη Βενετία (η ταινία «New Order» απέσπασε πέρσι το βραβείο Κριτικής Επιτροπής). Αυτή τη φορά επιστρατεύει τους Τιμ Ροθ και Σαρλότ Γκέινσμπουργκ στο δράμα «Sundown», όπου ένας πλούσιος οικογενειάρχης σκοπεύει να εγκαταλείψει την οικογένειά του κατά τη διάρκεια διακοπών στο Ακαπούλκο.

Ο Πάολο Σορρεντίνο και οι ιταλοί σκηνοθέτες που επιστρέφουν δυναμικά

Εννοείται πως θα υπήρχαν αρκετές συμμετοχές από την «πατρίδα» του Φεστιβάλ, όμως έπειτα από αρκετά χρόνια αποτελούν δυνατοί μνηστήρες ενός βραβείου. Σίγουρα από τις φετινές ιταλικές ταινίες στο διαγωνιστικό τμήμα ξεχωρίζει ο Πάολο Σορρεντίνο και το «The Hand of God», έργο το οποίο ο ιταλός σκηνοθέτης έχει αποκαλέσει το πιο προσωπικό της φιλμογραφίας του. Ο Σορρεντίνο σκιαγραφεί την ιστορία ενός παιδιού που μεγαλώνει στην Νάπολη της δεκαετίας του ’80 και συγκεκριμένα την περίοδο που ο Ντιέγκο Μαραντόνα γίνεται μεταγραφή στην ομάδα της πόλης.

Πέραν του Πάολο Σορρεντίνο, το ιταλικό σινεμά εκπροσωπούν επίσης οι Νταμιάνο και Φάμπιο Ντ’Ινοσέντζο με το «America Latina», ο Μικελάντζελο Φραμμαρτίνο με το «Il Buco», ο Γκαμπριέλε Μαινέττι με το «Freaks Out» και ο Μάριο Μαρτόνε με το φιλμ «Qui Rido Io»

Πρεμιέρες που μυρίζουν Χόλυγουντ

Εκτός διαγωνιστικού τμήματος, αρκετές ταινίες που θα απασχολήσουν το Box Office πρόκειται να «περπατήσουν» το κόκκινο χαλί. Η πιο αναμενόμενη είναι αδιαμφισβήτητα η ταινία επιστημονικής φαντασίας «Dune» του Ντένις Βιλνέβ (για την οποία οι προσδοκίες είναι ιδιαίτερα μεγάλες). Άλλες αξιοσημείωτες πρεμιέρες είναι η δεύτερη προσθήκη της νέας τριλογίας του Halloween με τίτλο «Halloween Kills» που σίγουρα φιλοδοξεί να παγώσει το αίμα των παρευρισκόμενων, αλλά και το «The Last Duel» του Ρίντλει Σκοτ.

Η Βενετία δίνει βήμα στους Αφγανούς Κινηματογραφιστές

Με βάση τις τελευταίες εξελίξεις στο Αφγανιστάν και την ανάληψη της εξουσίας από τους Ταλιμπάν, η καλλιτεχνική και κινηματογραφική δημουργία και ελευθερία βρίσκονται σε μια κρίσιμη καμπή στη χώρα της Μέσης Ανατολής. Με αφορμή τα γεγονότα αυτά, το Φεστιβάλ Βενετίας αποφάσισε τη διεξαγωγή ενός πάνελ συζήτησης στις 4 Σεπτεμβρίου, το οποίο επιμελείται η Σάρα Καρίμι, η πρόεδρος του Αφγανικού Κέντρου Κινηματογράφου. Το πάνελ, που θα συντονίζεται από το ιταλό δημοσιογράφο Τζιουλιάνο Μπαστόν, είναι μια πρωτοβουλία της Μπιενάλε στην προσπάθεια ευαισθητοποίησης του κοινού προς την αφγανική κρίση. Την Καρίμι θα πλαισιώνει στο πάνελ, εκτός άλλων, η αφγανή ντοκιμαντερίστρια Σάρα Μάνι και το επίκεντρο συζήτησης θα είναι η προσπάθεια να διασφαλιστεί η δυνατότητα έκφρασης και δημιουργίας των αφγανών καλλιτεχνών και η αποκατάστασή τους στην Ευρώπη.

- Διαφήμιση -

Διαγωνιστικό Τμήμα

«Parallel Mothers» του Πέδρο Αλμοδόβαρ (Ισπανία)

«Mona Lisa and the Blood Moon» της Άνα Λίλι Αμιρπούρ (ΗΠΑ)

«Un Autre Monde» του Στεφάν Μπριζέ (Γαλλία)

«The Power of the Dog» της Τζέιν Κάμπιον (Νέα Ζηλανδία, Αυστραλία)

«America Latina» των Νταμιάνο και Φάμπιο Ντ′ Ινοσέντζο (Ιταλία, Γαλλία)

«L’Evenement» της Οντρέ Ντιβάν (Γαλλία)

«Official Competition» των Γκαστόν Ντεπάρτ και Μαριάνο Κον (Ισπανία, Αργεντινή)

«Il Buco» του Μικελάντζελο Φραμαρτίνο (Ιταλία, Γαλλία, Γερμανία)

«Sundown» του Μισέλ Φράνκο (Μεξικό, Γαλλία, Σουηδία)

«Lost Illusions» του Ξαβιέ Τζιανολί (Γαλλία)

«The Lost Daughter» της Μάγκι Τζίλενχαλ (Ελλάδα, ΗΠΑ, Βρετανία, Ισραήλ)

«Spencer» του Πάμπλο Λαραΐν (Γερμανία, Βρετανία)

«Freaks Out» του Γκαμπριέλε Μαϊνέτι (Ιταλία, Βέλγιο)

«Qui Rido Io» του Μάριο Μαρτόνε (Ιταλία, Ισπανία)

«On The Job: The Missing 8» του Έρικ Μάτι (Φιλιππίνες)

«Leave No Traces» του Γιαν Π. Ματουζίνσκι (Πολωνία, Γαλλία, Τσεχία)

«Captain Volkonogov Escaped» του Γιούρι Μπορίσοφ (Ρωσία, Εσθονία, Γαλλία)

«The Card Counter» του Πολ Σρέιντερ (ΗΠΑ, Βρετανία, Κίνα)

«The Hand of God» του Πάολο Σορεντίνο (Ιταλία)

«Reflection» του Βαλεντίν Βασιάνοβιτς (Ουκρανία)

«La Caja» του Λορένσο Βίγας (Μεξικό, ΗΠΑ)

- Διαφήμιση -