- Διαφήμιση -

Το timing για τα Οικόπεδα με θέα δεν θα μπορούσε να είναι πιο ιδανικό: το σπουδαίο έργο του David Mamet ανεβαίνει στο θέατρο σε μια συγκυρία όπου ο καπιταλισμός παγκοσμίως διέρχεται ακόμη μία από τις εγγενείς κρίσεις του, προκαλώντας γενικευμένη φτώχεια, απαξίωση της αγοραστικής δύναμης και φυσικά τα αντίστοιχα προβλήματα στο εργασιακό και κοινωνικό επίπεδο. Grosso modo αυτό αντανακλάται και στο εν λόγω έργο καθώς στο πλαίσιο αυτό υποδαυλίζονται ανταγωνισμοί ανάμεσα στους ήρωες προκειμένου να επιβιώσουν στην κινούμενη άμμο μιας δουλειάς που εκφράζεται μόνο με νούμερα και πωλήσεις.

Τα Οικόπεδα με θέα σηματοδοτούν τον αέναο αγώνα για να κλείσει η συμφωνία. Ποια συμφωνία; Μα οποιαδήποτε μπορεί να προσφέρει κέρδος, λεφτά, καταξίωση και αναγνώριση. «Πουλάω άρα υπάρχω», όπως δηλώνει εμφατικά ένας από τους πωλητές που εργάζονται στο κτηματομεσιτικό γραφείο μιας μικρής αμερικάνικης πόλης. Πρόκειται για ένα έργο σκληρό και συνάμα ρεαλιστικό που απεικονίζει με βιτριολικό τρόπο το πνεύμα και την ηθική των πωλήσεων: Πάση θυσία να κλείσει η συμφωνία.

Αυτό άλλωστε είναι και το μότο των απελπισμένων πωλητών που μετέρχονται κάθε ευφάνταστη μέθοδο για να αντεπεξέλθουν στην πίεση και στο πρόταγμα της καπιταλιστικής φαντασίωσης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το περουκίνι που φοράει ο Μάκης Παπαδημητρίου ως Ρόμα για να κάνει καλή εντύπωση στον πελάτη του και να καταφέρει να πουλήσει ένα οικόπεδο και να διατηρήσει την πρωτιά του στον πίνακα.

Φώτο: Πάτροκλος Σκαφίδας Οικόπεδα με θέα σε σκηνοθεσία Νικορέστη Χανιωτάκη

Ένας εναντίον ενός κι όλοι εναντίον όλων

Η γραφή του Μάμετ είναι αιχμηρή, σαρωτική και αδυσώπητη. Φέρνει τους ήρωες στα όρια τους, τούς βάζει να αποκαλύψουν τον πραγματικό τους εαυτό, εκθέτοντας τους ανεπανόρθωτα σε αυτό το οποίο είναι ταγμένοι: στον βωμό των πωλήσεων και του κέρδους. Μέσα στην απελπισία τους για να πουλήσουν παραπάνω και να αναρριχηθούν στον πίνακα οι τέσσερις ήρωες είναι ικανοί για όλα: ανίερες συμμαχίες, προδοσίες και δολοπλοκίες πέρα από ηθικές αρχές. Υπάρχουν άραγε όρια σε όλο αυτό τα αχαλιναγώγητο κυνήγι που τους επιβάλλει ο καπιταλισμός; Γιατί πρέπει διαρκώς οι ήρωες να πουλάνε αλλιώς θεωρούνται αποτυχημένοι και γίνονται αποδιοπομπαίοι τράγοι;

Οικόπεδα με θέα και…εξαιρετικές ερμηνείες!

Συνολικότερα πρόκειται για μια καλοδουλεμένη παράσταση που διασκευάστηκε και προσαρμόστηκε από το πρωτότυπο κείμενο του Μάμετ στα θεατρικά δρώμενα. Η σκηνοθεσία του Νικορέστη Χανιωτάκη συμβάλλει στην ανάδειξη των χαρακτήρων και του ανταγωνιστικού κλίματος που επικρατεί στον χώρο δουλειάς και κατ’ επέκταση στην ίδια την κοινωνία. Ο Γιάννης Μπέζος μας παραδίδει εμπνευσμένα έναν Σέλη Λεβίν που δεν ορρωδεί προ ουδενός για να κατακτήσει ξανά τον θρόνο των πωλήσεων στον οποίο βρισκόταν για χρόνια και τώρα τον έχει απωλέσει. Δεν αποφεύγεται βέβαια σε ορισμένες σκηνές και μια κάποια μανιέρα από τηλεοπτικούς ρόλους που έχουμε αγαπήσει (βλέπε Της Ελλάδος τα παιδιά, Εκείνες κι εγώ), όμως αυτό δεν «κλωτσάει» και επιρρώνει το κωμικό στοιχείο που έχει ανάγκη η παράσταση.

Ο πάντα καλός Μάκης Παπαδημητρίου στέκεται για μια ακόμη φορά στο ύψος των περιστάσεων και υποστηρίζει άρτια τον ρόλο του μεσίτη ως Ρίτσαρντ Ρόμα που αποδεικνύεται χαμαιλέοντας για να πετύχει μια πώληση που θα τον διατηρήσει στην κορυφή. Ο Θανάσης Κουρλαμπάς που επωμίζεται τον ρόλο του Ντέιβ Μος καταφέρνει επάξια να αποδώσει τον πανούργο και αδίστακτο χαρακτήρα του ήρωα του που θα οργανώσει το δικό του «ριφιφί» για να αλλάξει τις ισορροπίες. Ο Άρης Λεμπεσόπουλος ενσαρκώνει πηγαία και αβίαστα τον ρόλο του πιο τίμιου και ηθικού μεσίτη που πλαγιοκοπείται απ΄ όλους τους άλλους και παλεύει με τα ηθικά του αδιέξοδα μπροστά σε μια αδυσώπητη κατάσταση. Ακόμη ο Γεράσιμος Σκαφίδας ως ο προϊστάμενος του γραφείου αποδεικνύεται ευχάριστη έκπληξη προσδίδοντας στον ρόλο την απαιτούμενη αύρα και υποκριτική ευελιξία που απαιτείται. Τέλος ικανοποιητικοί στους σύντομους ρόλους τους οι Γιάννης Δρακόπουλος (πελάτης) και Νικορέστης Χανιωτάκης (εκτάκτως στον ρόλο του αστυνομικού την ημέρα της παράστασης που παρακολουθησαμε).

- Διαφήμιση -

Το θεατρικό έργο του David Mamet διασκευάστηκε από τον ίδιο για τον κινηματογράφο το 1992, απαρτιζόμενο από ένα cast διάσημων ηθοποιών (Al Pacino, Alex Baldwin, Jack Lemmon, Ed Harris, Kevin Spacey). Η ταινία σημείωσε παγκόσμια επιτυχία, απέσπασε δεκάδες βραβεία και διακρίσεις χαρίζοντας στον Al Pacino μια υποψηφιότητα για Oscar Β` Ανδρικού Ρόλου.

Διανομή:
Σέλη Λεβίν (Μεσίτης): Γιάννης Μπέζος
Τζορτζ Αρόνοφ (Μεσίτης): Άρης Λεμπεσόπουλος
Ρίτσαρντ Ρόμα (Μεσίτης): Μάκης Παπαδημητρίου
Ντέιβ Μος (Μεσίτης): Θανάσης Κουρλαμπάς
Τζέιμς Λινγκ (Πελάτης): Γιάννης Δρακόπουλος
Τζον Ουίλιαμσον (Προϊστάμενος γραφείου): Γεράσιμος Σκαφίδας
Μπέιλεν (Αστυνομικός): Μάριος Μαριόλος

Συντελεστές:
Συγγραφέας: David Mamet
Σκηνοθεσία: Νικορέστης Χανιωτάκης
Μετάφραση: Αντώνης Γαλέος
Δραματουργική Επιμέλεια: Νικορέστης Χανιωτάκης
Πρωτότυπη Μουσική Σύνθεση: Γιάννης Μαθές
Σκηνικά/Κοστούμια: Αρετή Μουστάκα
Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα
Φωτογραφία / Trailer: Πάτροκλος Σκαφίδας
Γραφιστική Επιμέλεια: Μάριος Γαμπιεράκης (Μαύρα Γίδια)
Βοηθός Σκηνοθέτη: Μάριος Μαριόλος
Hairstyle & make up: Le Boudoir
Διεύθυνση Παραγωγής: Ιωάννης Παντελίδης

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Θέατρο Άνεσις
Λεωφόρος Κηφισιάς 14, Αθήνα, Αμπελόκηποι
Τηλέφωνο 210-0080900, 210-3625119, 210-7718943

Θέατρο: «Οικόπεδα με Θέα» του David Mamet
Διάρκεια Παράστασης: 85 λεπτά χωρίς διάλειμμα
Πρεμιέρα: Τετάρτη 5 Οκτωβρίου 2022
Παραστάσεις: Τετάρτη 19:00, Πέμπτη 20:00, Παρασκευή 21:00, Σάββατο 18:00 & 21:00, Κυριακή: 19:00

Εισιτήρια
Τιμές Εισιτηρίων: Ζώνη Α: 25€, Ζώνη Β: 20€, Ζώνη Γ: 15€

Ομαδικά Εισιτήρια: 15€ (στο τηλέφωνο 210 0080900)

Προπώληση Viva.gr

- Διαφήμιση -