- Διαφήμιση -

Είναι ικανό ένα τραγικό γεγονός να σε μεταμορφώσει σε τέρας; Πόσο εύκολο είναι από θύμα να γίνεις θύτης;

Η «Μέδουσα» είναι ένας δραματικός κοινωνικός μονόλογος με θέμα τον βιασμό, υπό την αιγίδα της Γενικής Γραμματείας Δημογραφικής και Οικογενειακής Πολιτικής και Ισότητας των Φύλων και με χορηγό επικοινωνίας το CalendArt.

Το έργο επηρεασμένο απ’ την ελληνική μυθολογία καθώς και από τη σύγχρονη πραγματικότητα, πραγματεύεται τη γυναικεία φύση ως ένα άτομο του κοινωνικού συνόλου. Παρουσιάζει τις δυσκολίες και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει μία σύγχρονη γυναίκα ενώ ταυτόχρονα καταδεικνύει τον οικογενειακό κύκλο, την εφηβεία και την ενηλικίωση έτσι όπως οι άνθρωποι την αντιμετωπίζουν, οδηγώντας στο συμπεράσματα για το πώς θα έπρεπε να την κατανοήσουν.

«Το έργο αφορά την ιστορία ενός κοριτσιού που βιάζεται για χρόνια απ’ τον πατριό της και αποφασίζει, ανίκανη να εκδικηθεί εκείνον, να βρίσκει άντρες και να τους καταστρέφει τη ζωή. Άντρες, που ενώ έχουν τα πάντα στη ζωή τους, οικογένεια, καριέρα και οικονομική άνεση, ψάχνουν την επιβεβαίωση σε κοπέλες μικρότερης ηλικίας. Έμπνευσή της ο μύθος της Μέδουσας, που βιάστηκε απ’ τον Ποσειδώνα και η Αθηνά τη μεταμόρφωσε στο τέρας που πέτρωνε τους άντρες», αναφέρει στο CalendArt ο σκηνοθέτης Κωνσταντίνος Παλίλης.

Ο Κωνσταντίνος Παλίλης

«Οι θεατές θα δουν μέσα απ’ τα λόγια της ηρωίδας, το πώς αντιμετώπισε το γεγονός, τα μυστικά που κρατούσε για χρόνια απ’ τη μητέρα και τις αδελφές της, τους λόγους που την οδήγησαν από θύμα να γίνει θύτης και την προσπάθεια να ζήσει παρά τον πόνο και ντροπή που ένιωθε», περιγράφει η ηθοποιός Μαρία Αποστολάτου.

«Ακόμα και τώρα υπάρχουν άνθρωποι που πιστεύουν ότι τα θύματα προκάλεσαν»

Όσον αφορά τα ερεθίσματα που παρακίνησαν το ανέβασμα του έργου, η απάντηση του σκηνοθέτη είναι αυθόρμητη: «Η ίδια η κοινωνία. Αν παρατηρήσεις τον κόσμο, ήταν και συνεχίζει να είναι γεμάτος τέτοιες ιστορίες. Όλοι οι ήρωες που εμφανίζονται στο έργο μέσα απ’ την αφήγηση και οι αντιδράσεις τους απέναντι στο γεγονός, είναι άνθρωποι που ζουν ανάμεσά μας. Ακόμα και τώρα, μετά από τόσα περιστατικά που έχουν απασχολήσει τη δημοσιότητα, υπάρχουν άνθρωποι που πιστεύουν ότι τα θύματα προκάλεσαν».

«Βασικό ερέθισμα ήταν ο ίδιος ο μύθος της Μέδουσας, που μας έδωσε το κεντρικό θέμα του έργου. Η ιστορία όμως θα έλεγε κανείς ότι είναι βγαλμένη απ’ τη ζωή, αφού δυστυχώς, έχουν υπάρξει πολλές περιπτώσεις ανθρώπων που έχουν ζήσει κάτι παρόμοιο», παραδέχεται η πρωταγωνίστρια.

Ο βιασμός και η κοινωνική θέση της γυναίκας είναι φλέγοντα θέματα, αλλά πλέον πιο επίκαιρα από ποτέ. Θα βοηθήσει αυτό τον θεατή να κατανοήσει τα μηνύματα που περνά το έργο;

«Δεν θεωρώ ότι τα έργα πρέπει να έχουν πάντα κάποιο μήνυμα, που θα πρέπει να εκλάβει ο θεατής, ή και να έχουν, δεν είναι υποχρεωμένος να το κατανοήσει. Εν προκειμένω, μιλάμε για ένα έργο που είναι μήνυμα απέναντι στην κοινωνία κι ενώ γράφτηκε το 2019, που τέτοιου είδους θέματα δεν υπήρχαν τόσο έντονα στην επικαιρότητα, θέλαμε να τα μάθει το κοινό, πόσω μάλλον τώρα. Πιστεύω η καθημερινή τριβή με τέτοιου είδους θέματα, θα συμβάλει στην κατανόηση του έργου, αν κι εφόσον θέλει κάποιος να το κατανοήσει», εξηγεί ο Κωνσταντίνος Παλίλης.

Η Μαρία Αποστολάτου από την πλευρά της αναφέρει: «Το έργο μιλάει τόσο για τον βιασμό όσο και για τη θέση της γυναίκας στην κοινωνία, αφού είναι άρρηκτα συνδεδεμένα. Ο τρόπος με τον οποίο η ηρωίδα αντιμετωπίζει την κατάσταση και κρύβεται πίσω απ’ το προσωπείο της Μέδουσας, είναι κάτι που λίγο πολύ όλες οι γυναίκες έχουμε κάνει, έστω και μια φορά στη ζωή μας, πόσω μάλλον η ηρωίδα που έχει ζήσει όλα αυτά. Λόγω του ότι είναι μονόλογος, δύσκολα ο θεατής μπορεί να “ξεφύγει” απ’ τα μηνύματα του έργου και την ψυχοσύνθεση ενός τέτοιου ανθρώπου. Στόχος μας είναι σίγουρα να προβληματιστεί το κοινό για τις καταστάσεις που ζούμε και πάνω απ’ όλα, να δείξουμε το πρόβλημα, αντί να το κρύψουμε, όπως γινόταν για αρκετά χρόνια».

Η Μαρία Αποστολάτου

Όσο για το πόσο εύκολος ή δύσκολος ήταν ο «γάμος» της ελληνικής μυθολογίας με το θέμα του έργου, η απάντηση του σκηνοθέτη είναι: «Όπως αναφέρθηκε ήδη, ο μύθος της Μέδουσας υπήρξε βασική έμπνευση για μας, επομένως βγήκε αβίαστα. Σταθήκαμε στο πρώτο μέρος του μύθου, όπου βρίσκουμε τη Μέδουσα, παρθένα ιέρεια της Αθηνάς, τη βιάζει ο Ποσειδώνας και η Αθηνά την τιμωρεί γιατί έχασε την ιερότητά της. Ο μύθος μέσα στο έργο είναι συμβολικός, αφού λειτουργεί περισσότερο ως πηγή έμπνευσης τόσο για εμάς όσο και για την ίδια την ηρωίδα».

«Για να ενώσουμε το κομμάτι του μύθου, που η Μέδουσα πέτρωνε τους άντρες, σκεφτήκαμε ότι το να χάνει ένας άντρας τη σταθερότητά του, ήταν σα να πετρώνει. Έτσι η ηρωίδα, ψάχνοντας τρόπους ν’ αντιμετωπίσει όσο της συνέβαιναν, αποφασίζει να γίνει η ίδια Μέδουσα, λαμβάνοντας ικανοποίηση από την τιμωρία τους», καταλήγει η νεαρή ηθοποιός. 

Η «Μέδουσα» κυκλοφορεί και σε βιβλίο, από τις εκδόσεις «i write».

- Διαφήμιση -

Συντελεστές

Κείμενο: Κωνσταντίνος Παλίλης – Μαρία Σ. Αποστολάτου

Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Παλίλης

Ερμηνεία: Μαρία Σ. Αποστολάτου

Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρίλια Μητρούση

Σκηνογραφία: JACO and the magic beans

Μουσική Επιμέλεια: Μαρίλια Μητρούση

Trailer: JACO and the magic beans

Φωτογραφία – Έκθεση Φωτογραφίας: Αννίτα Σπιθάκη

Σχεδιασμός Αφίσας: Ηλίας Λαμπρόπουλος

Δημόσιες Σχέσεις: Νταίζη Λεμπέση

Μακιγιάζ: MD Professionnel – Αθηνά Ευθυμιάδου

Βοηθός παραγωγής: Γεωργία Μαρίνου

Στο φουαγιέ του θεάτρου φιλοξενείται η έκθεση φωτογραφίας της Αννίτας Σπιθάκη με θέμα «Σεξουαλική κακοποίηση- Μέδουσα»

Από 17 Οκτωβρίου, κάθε Δευτέρα στο θέατρο Fabrica στις 21:00

Εισιτήριο 10€, Μειωμένο 8€

(Μεγ. Αλεξάνδρου 125 & Ευρυμέδοντος Κεραμεικός)

Προπώληση: https://www.viva.gr/tickets/theater/medousa/

- Διαφήμιση -