- Διαφήμιση -

Η συνάντησή μου με την Ισαβέλλα Γαλαίου έγινε ένα Σάββατο, λίγο μετά το μάθημα flamenco που διεξάγει στην οδό Τσαμαδού 15. Αν και γνώριζα πως το τάιμινγκ ίσως και να μην ήταν το καλύτερο, δεδομένου πως την πετυχαίνω ακριβώς μετά από ένα εξαντλητικό μάθημα, έμεινα ευχάριστα έκπληκτος. Απέναντι μου βρήκα μια πρόσχαρη, γεμάτη ενέργεια δασκάλα που μιλούσε με ένα ασύγκριτο πάθος για το flamenco, τον χορό που έχει αγαπήσει και χορεύει από μικρό παιδί, από τότε που πρωτοείδε την ταινία Carmen σε σκηνοθεσία Carlos Saura.

Οι παραστάσεις στις οποίες έχει συμμετάσχει ως χορεύτρια; Πολλές. Οι διακρίσεις, τα ταξίδια, οι εμπειρίες και οι αναμνήσεις; Ακόμα περισσότερες. Τόσο σόλο, όσο και με τους μαθητές και μαθήτριές της.

Μέσα από την συνέντευξή της στο Calendart.gr, η Ισαβέλλα Γαλαίου μοιράζεται μαζί μας την πολύχρονη πορεία της ως χορεύτρια, την ενασχόλησή της με το flamenco και ειδικότερα με το flamenco puro, την ίδρυση της σχολής Compania Flamenca Sentimientos, καθώς και την ιστορική διαδρομή της σχολής έως και σήμερα.

Ασχολείστε με ένα είδος χορού που επιχειρεί να χτίσει και ένα δικό του κοινό στην Ελλάδα. Μπορείτε να μας πείτε μερικά λόγια για τις ρίζες του και την πορεία του μέσα στα χρόνια;

Το flamenco έχει μια βαθειά ιστορία που προέρχεται από τους τσιγγάνους της Ανδαλουσίας, οι οποίοι κατέφθασαν εκεί πραγματοποιώντας ένα ταξίδι που ξεκίνησαν από την Ινδία. Τόσο ο χορός του flamenco, όσο και το τραγούδι συνδυάζουν πολλαπλά στοιχεία από τις κουλτούρες της μεσογείου. Στην Ελλάδα τον χορό τον έφερε ο δάσκαλος μου ο Carlos πριν από 30 χρόνια περίπου, στην πιο ακαδημαϊκή του μορφή.

Θα λέγατε λοιπόν πως υπήρχε μια αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο διαμορφώθηκε το flamenco στον Δυτικό κόσμο;

Βέβαια. Το αυθεντικό flamenco χρονολογείται αιώνες πίσω. Ωστόσο στην Ισπανία,  τα τέλη του 1890, όταν ο χορός παρουσιάστηκε από τους τσιγγάνους στα Cafe Cantante, οι άνθρωποι που τον είδαν ενδιαφέρθηκαν να τον μεταφέρουν στις μεγάλες θεατρικές σκηνές, δημιουργώντας το είδος της opera flamenca. Αυτό δυσαρέστησε τους τσιγγάνους, οι οποίοι συνέχισαν να επιδίδονται στον αυθεντικό χορό που παρουσιαζόταν σε δικούς τους χώρους, όπως τις γειτονιές τους. Έτσι έχουμε καταλήξει με δύο μορφές του χορού, το flamenco puro, με τις αυθεντικές ρίζες και φιλοσοφία του και την πιο ακαδημαϊκή μορφή.

Πως και πότε ασχοληθήκατε για πρώτη φορά με το flamenco;

Να σημειώσω πως χορεύω περίπου 44 χρόνια και έχω περάσει σχεδόν από όλα τα είδη χορού, από το κλασικό μπαλέτο μέχρι και τον σύγχρονο χορό. Κομβική στιγμή στη ζωή μου ήταν όμως όταν είδα την ταινία Carmen, σε σκηνοθεσία Carlos Saura. Μαγεύτηκα από την συγεκριμένη ταινία και αναζητούσα με κάθε τρόπο πως θα μάθω και εγω Flamenco. Βρήκα τον δάσκαλο μου Carlos, που δίδασκε τον χορό και μετά από ένα διάστημα αποφάσισα πως για να διευρύνω τις γνώσεις μου, έπρεπε να ταξιδέψω στην Ισπανία. Ξεκίνησα το ταξίδι μου από τη Μαδρίτη, συνέχισα στη Σεβίλλη και κατέληξα στο Χερέθ Ντε Λα Φροντέρα, μια πόλη στο Κάντιθ. Εκεί κατάλαβα πραγματικά τι σημαίνει Flamenco.

Τι διαδικασία ακουλουθήσατε για να διευρύνετε τις γνώσεις σας πάνω στο Flamenco και πως φτάσατε να ιδρύσετε την Compania Flamenca Sentimientos;

Αν και το ταξίδι στην Ισπανία ήταν πολύτιμο για μένα, δεν μπορούσα να παραμείνω για πάνω από δύο μήνες. Γύριζα λοιπόν στην Ελλάδα, εργαζόμουν και ό,τι λεφτά έβγαζα τα διέθετα για ένα ακόμα ταξίδι στην Ισπανία και γυρνούσα με πολύ υλικό για μελέτη. Μελετούσα μόνη μου για πάνω από 6 ώρες την ημέρα, ήθελα να αποκρυπτογραφήσω τους ρυθμούς του χορού, να μάθω τα τραγούδια, να μάθω ακόμα και την γλώσσα, την οποία και γνώρισα μέσα από την επαφή μου με την τέχνη. Θέλοντας λοιπόν να διδάξω και να διαδώσω την τέχνη του Flamenco Puro στην Ελλάδα, αποφάσισα το 2006 να ιδρύσω την Compania Flamenca Sentimientos.

Φωτο Γεωργία Θεοδώρου

Ποιές ήταν οι προκλήσεις του να ιδρύεις μια σχολή που βασίζεται στο Flamenco Puro;

Η μεγαλύτερη πρόκληση ήταν ότι δεν θα μπορούσε να είναι μια συμβατική σχολή χορού, μια σχολή που ειδικεύεται στο αυθεντικό φλαμένκο. Γιατί οι μαθητές, για να φτάσουν στον απώτερο στόχο του αυτοσχεδιασμού, πρέπει να εκπαιδευτούν σε ότι αφορά την κουλτούρα της Ανδαλουσίας και όχι μόνο ένα ξερό, μετρημένο βηματολογιο. Μαθαίνουμε τα τραγούδια, την ιστορία τους, κάνουμε ρυθμολογία με παλαμάκια, αναλύουμε ερμηνευτικά , ρυθμικά και κινησιολογικα όλο το φάσμα, ώστε η γνώση να μας φέρει την οικειοποίηση της κουλτούρας και της φιλοσοφίας της τέχνης.

Έτσι πλησιάζουμε τον αυτοσχεδιασμό.

Υπάρχουν κάποιες προϋποθέσεις για τη συμμετοχή στα μαθήματα; Από το πόσα άτομα βρίσκονται σε ένα μάθημα μέχρι και την φυσική κατάσταση του κάθε ατόμου.

Δεν θα το έλεγα. Δεν είναι απαραίτητο να είναι λίγα άτομα σε ένα μάθημα. Άλλωστε εγώ προσωπικά προτιμώ να έχω μια γεμάτη αίθουσα, με πολλή ενέργεια. Το flamenco είναι ένας χορός που θέλει πάθος, θέλει ψυχή. Δεν μπορείς να είσαι σφιγμένος ή ντροπαλός και μια μεγάλη τάξη βοηθάει ώστε ο ένας μαθητής/τρια να παρασύρει στον ρυθμό του/της τους άλλους. Πιστεύω πως όποιος ενδιαφέρεται να κάνει flamenco γνωρίζει πως ο χορός και τα τραγούδια του είναι γεμάτα ένταση και δυναμισμό. Είναι και μια ευκαιρία για τα άτομα να ξεπεράσουν τους δικούς τους φραγμούς και να βγούν άλλοι άνθρωποι από τα μαθήματα, πιο εξωστρεφείς και δυναμικοί.  Το ίδιο ισχύει και με την φυσική κατάσταση. Κάθε σωματότυπος, κάθε ηλικία, μπορούν να δώσουν διαφορετική ποιότητα και ψυχή σε κάθε κίνηση που είναι εφικτή από το ανθρώπινο σώμα.

Ποιά είναι τα καθήκοντα ενός δασκάλου του Flamenco Puro και ποιά είναι η δική σας προσέγγιση;

Όπως ανέφερα παραπάνω, ο μαθητής καλείται να διδαχθεί ταυτόχρονα πολλές πληροφορίες συν την διαχείριση απαιτητικών χορογραφιών τις οποίες αναλύει και αποδομεί ώστε να τις οικειοποιηθεί.

- Διαφήμιση -

Το καθήκον είναι να διδασκόμαστε διαρκώς ώστε να μεταφέρουμε και να μεταδίδουμε στους μαθητές μας περισσότερες πληροφορίες. Η δική μου προσέγγιση είναι ότι, εκτός των παραπάνω, προσπαθώ να εμπνεύσω στους μαθητές να ανακαλύψουν τις δυνάμεις μέσα τους που θα τους παρακινήσουν να παλέψουν για τους προσωπικούς τους στόχους στην τέχνη και στην ζωή.  Και γι’αυτό κάθε χρόνο πηγαίνουμε εκπαιδευτικό ταξίδι στο Festival Flamenco de Jerez , όπου εκεί οι μαθητές βλέπουν σε εφαρμογή όλα αυτά που λέμε στην τάξη, εκεί γίνεται βιωματική εκπαίδευση, ειδικά στις φιέστες.

Η Compania Flamenca Sentimientos αριθμεί 16 χρόνια ύπαρξης. Ποιά γεγονότα θα λέγατε πως αποτελούν σταθμός στην ιστορική διαδρομή της σχολής;

Η ιστορία ξεκίνησε με αναρίθμητες εμφανίσεις σε όλη την Ελλάδα με την παράσταση «Falsetas» με τον Δημήτρη Κουκουλιτάκη στην κιθάρα και τον Πέτρο Φαμπιά στα κρουστά. Μετά ήρθε η συνεργασία με το Ινστιτούτο Θερβάντες και τις συμμετοχές μας ως ομάδα χορού στο Festival Lea καθώς και η παράσταση Café Cantante.

Άλλα γεγονότα σταθμός είναι αναμφίβολα η παράσταση στο θέατρο Badminton «Από την Σμύρνη στην Ανδαλουσία», η συνέντευξη μου στο Εθνικό Ραδιόφωνο της Ισπανίας, η πρόσκληση από τον τραγουδιστή Andres de Jerez για να χορέψω σόλο στο Διεθνές Φεστιβάλ Φλαμένκο στο Μοντ ντε Μαρσάν στην Γαλλία, η πρόσκληση από σχολή χορού στο Σίδνεϊ για να χορογραφησω τις παραστάσεις τους, το 1ο Φεστιβάλ Flamenco Puro στην Αθήνα όπου χόρεψα με τον θρυλικό Antonio Canales  και όλες οι παραστάσεις με τα παιδιά μου…

Πολλές αναμνήσεις, πολλές δουλειές, πολλές συνεργασίες, πολύ αγάπη για την τέχνη!

Πως θα περιγράφατε την αλληλεπίδραση σας με τον θρυλικό πλέον Antonio Canales; Τι είναι αυτό που σας έμεινε περισσότερο από εκείνον;

Είχα την τρομερή τιμή να χορέψω μαζί του στα πλαίσια του Φεστιβάλ Flamenco Puro, αν και ομολογώ πως δεν χόρεψα καλά, καθώς όπως καταλαβαίνετε, ήμουν τρομερά αγχωμένη έχοντας ένα θρύλο του flamenco δίπλα μου. Είναι ίσως η πιο σημαντική στιγμή στη καριέρα μου. Ένα πράγμα που μου έχει πει και κρατάω σφιχτά στη ζωή μου είναι η φράση «Κεφάλι κρύο, καρδιά ζεστή» (cabeza frio, corazon caliente). Όταν δηλαδή χορεύουμε, πρέπει να «παγώνουν» οι σκέψεις μας και να ζεσταίνεται η καρδιά, να χορεύουμε με πάθος και ψυχή.

Μέχρι πρότινος η σχολή είχε ως σπίτι της το ισόγειο ενός επταώροφου κτιρίου στην οδό Τζαβέλλα. Τι συνέβη και βρίσκεστε προσωρινά στην Τσαμαδού 15;

Την περίοδο 2020-21 το κτήριο που βρισκόμασταν πουλήθηκε σε μια ισραηλινή εταιρεία με αντικείμενο το real estate. Μετά τον θάνατο του ιδιοκτήτη του κτιρίου, έπειτα από απόφαση των παιδιών του, αναγκαστήκαμε να μείνουμε χωρίς χώρο για την σχολή μας. Όλα αυτά μάλιστα εν μέσω λοκντάουν. Παρά τις όποιες κινήσεις μου (νομικές κτλ.) βρεθήκαμε κυριολεκτικά στον δρόμο.

Ωστόσο, υπάρχει μια λέξη που λένε οι τσιγγάνοι και αυτή είναι η λέξη palante: να κοιτάς πάντα μπροστά. Αποφάσισα να μην αναλώνομαι στο παρελθόν και να κάνω κάτι. Έτσι φτάσαμε να εξασκούμε τις χορογραφίες μας ακόμα και σε εξωτερικούς χώρους, όπως το Ζάππειο και τον Εθνικό Κήπο.

Τον Σεπτέμβρη του 2021 επικοινωνώ την καταστροφή που προκάλεσε στην σχολή μας η συνθήκη των real estate στα Εξάρχεια, στην συλλογική Κουζίνα El Chef (στην οποία είμαι μέλος) και στο στέκι μεταναστών. Έχοντας υψηλά το αίσθημα αλληλεγγύης, αποφάσισαν να μας στηρίξουν, φιλοξενώντας μας προσωρινά στον χώρο της Τσαμαδού 15, μέχρι να μπορέσουμε να σταθούμε ξανά στα πόδια μας, να βρούμε τον νέο μας χώρο, την νέα μας σχολή. Είμαστε ευγνώμονες απέναντι στο Στέκι Μεταναστών, η αλληλεγγύη και η στήριξη τους μας συγκίνησαν.

Είναι η πρώτη φορά που το λέω δημόσια, δεν σου κρύβω ότι είμαι ακόμα σε σοκ με τον βίαιο τρόπο που μου πήραν την σχολή μου οι καπιταλιστές, αλλά η αγάπη των μαθητών μου και των ανθρώπων που έχω δίπλα μου από το οικογενειακό και φιλικό μου περιβάλλον, από την κουζίνα μας και το στέκι, με βοηθούν να μην το βάζω κάτω.

φωτο Μαρία Παπαγεωργίου

Τι ακολουθεί λοιπόν για τη σχολή;

Όλοι οι μαθητές της σχολής μας συνεχίζουν τα μαθήματα τους στην Τσαμαδού 15 μέχρι να βρεθεί ο νέος μας χώρος και έχει ανοίξει νέο τμήμα αρχαρίων φλαμένκο στο Tango Notturno. Επίσης, στο Tango Notturno τον Μάιο, θα διδάξω σε μορφή σεμιναρίου το Flamenco Arabe. Ετοιμάζουμε ένα flamenco act που αφορά τον ρατσισμό όπου θα χορέψουν όσοι μαθητές επιθυμούν και είμαι σε συζητήσεις για μια προσωπική δουλειά, έχοντας πάντα ως προτεραιότητα να φτιάξω ξανά την σχολή μου.

Εννοείται σε περιμένω στα εγκαίνια, θα κάνουμε ένα τεράστιο πάρτυ!

Σαν δασκάλα, τι είναι αυτό που θέλετε να αποκομίσουν περισσότερο οι μαθητές από την διδασκαλία σας και από το Flamenco;

Αυτό που θέλω να κρατήσουν εφόδιο στη ζωή τους είναι η φιλοσοφία και ο τρόπος ζωής του Flamenco. Να είναι «γειωμένα» άτομα, να υπερασπίζονται τον εαυτό τους και να μάθουν να αντιμετωπίζουν και να ξεπερνούν κάθε δυσκολία για να πηγαίνουν μπροστά. Palante!

Ακολουθήστε την Compania Flamenca Sentimientos στα social media

https://www.facebook.com/companiaflamencasentimientos

https://www.instagram.com/isabela.galeu/?hl=el

- Διαφήμιση -